Ismt egy pofonegyszer megolds! Kicsivel tbb mint szzmilli, 10 mter tmrj s 100 mter hossz cs megoldhatn a felmelegeds problmjt – legalbbis kt ismert brit krnyezetvd tuds szerint. James Lovelock s Chris Rapley tletvel kapcsolatban azrt akadnak ktelyek is.
„Ha csak a kioti egyezmnyben s az veghzhats gzok kibocstsnak korltozsban gondolkodunk, akkor soha nem fogunk komolyabb eredmnyeket elrni. A lgkrben tallhat szn-dioxid mennyisgt radiklis kell cskkenteni, mgpedig oly mdon, hogy kivonjuk azt belle” – nyilatkozta Lovelock a BBC News-nak, miutn Chris Rapley-el, a londoni Tudomnyos Mzeum (Science Museum) vezetjvel kzsen egy alig pr soros levelet tettek kzz a Nature tudomnyos folyirat legfrissebb szmban.
Mrnki megoldsok
Ahogy az a megjelent rs mfajbl is kitnik, Lovelock s Rapley alapveten nem hosszas kutatsokra tmaszkod tlettel llt el. Teoretikus jelleg javaslatrl van sz jelen esetben, amelynek kapcsn a levl szerz is elismerik, hogy komolyabb hatstanulmnyok elksztsre van mg szksg, noha az id azrt ugyancsak srget minket.
A legfrissebb „termszetmrnki” tletekkel egyetemben Lovelock-k gondolata is gyors s radiklis megoldst knlna a globlis felmelegeds megfkezsre. Ha vasport szrnnk a tenger fenekre, ha hatalmas rnykolkat teleptennk az rbe, vagy ha szulfttakarval vonnnk be az atmoszfrban Fldnket, akkor viszonylag gyorsan rhetnnk el eredmnyeket – igaz, krnyezetvdk mindegyik megolds kapcsn szkeptikusnak tntek azzal kapcsolatban, hogy vajon ilyen radiklis emberi beavatkozsok valban csak a kvnt eredmnyt rik el, nem lesznek-e mg slyosabb mellkhatsok is.
Lovelock s Rapley tlett hallvn szintn nem estek mulatba azok, akik fenntartssal fogadnak minden olyan j tletet, amely marknsan beleavatkozna a termszetes folyamatokba.
Nhny milli cs
Mirl is lenne sz a kt tuds elkpzelse szerint? Mivel lehetne gyorsan s hatkonyan cskkenteni a lgkri szn-dioxid koncentrcijt? Nos, Lovelock s Rapley szerint egy egszen egyszer szerkezet segtsgvel. Egy alig 10 mter tmrj s 100 mter hossz cs, amelynek fels egyharmadnl egy szelepet helyezek el, megoldhatn a globlis felmelegeds problmjt. Igaz, ezekbl a szerkezetekbl tbb mint 130 milli darabot kellene elhelyezni a vilg cenjaiban ahhoz, hogy az ember ltal kitermelt s feleslegesen a lgkrbe kerl szn-dioxid mennyisge egyharmadval cskkenhessen, de ez nmagban mg nem jelentene komolyabb akadlyt.
A szerkezet ugyanis tnyleg roppant egyszer elven mkdne. Ahogy a hullmoknak s a tengerramnak ksznheten ezek a vzben vertiklisan elhelyezked csvek fel-al mozognnak, gy a tenger mlyrl hidegebb s tpanyagokban gazdagabb vizet hoznnak a felsznre. A cs lefele irnyul mozgsakor mlyebb rtegekbl szrmaz hidegebb vz kerlne a belsejbe, majd amikor felfel mozog a cs, a benne lv szelepek bezrdnak, s ezzel a csben lv hidegebb vz a felsznre jutna. A lnyeg persze az, hogy a tpanyagokban gazdag vzrteg felsznre kerlsvel megindulna az algk s a zskllatok szaporodsa, ami azrt fontos, mert mindkett nagy mennyisg szn-dioxidot kpes elnyelni.
Lovelock-k szerint radsul a vzfelszn ily mdon trtn htsnek ms elnyei is lennnek: ha mindezt pldul a Mexiki-blben vgeznk, gy a hurriknok kialakulsnak eslye is radiklisan cskkenne, mivel ezek ltrejtthez is meleg vzfelsznre van szksg. Radsul a vzfelszni algakpzds a dimetil-szulfid kpzdst is elsegti, mrpedig ez utbbi nagyban hozzjrul az cenok feletti felhk kpzdshez, ezltal kzvetett mdon a felmelegeds cskkenshez.
Gondok
Gondok azonban tnyleg akadhatnak ezzel a megoldssal is: nehz megjsolni, hogy az ilyen jelleg beavatkozs miknt bortan fel a tengerek lvilgnak mkdsi menett, de az nagyon valsznnek tnik, hogy radiklisan belenylna abba. Penny Chisholm, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatja a National Geographic News-nak nyilatkozva elmondta: Lovelock-k mdszervel nagy mennyisg szndioxid is a vizek felsznre kerlne, s ahhoz, hogy szn-dioxidot legyen kpes elnyelni a friss vz, elbb a benne lv szn-dioxidot kellene a lgkrbe „killegeznie”.
Ha a vgeredmny mgis pozitvnak bizonyulna, mg akkor is fennll annak a veszlye, hogy ezzel tovbb sztnzzk az emberisget az veghzhats gzok kibocstsra, hiszen azt ltjk: a szn-dioxid igen knnyen kivonhat a forgalombl, gy semmit nem kell tenni az veghzhats gzok kibocstsnak cskkentsrt. |